 |
Prężnie
rozwijające się w latach 70-tych lotnictwo komunikacyjne
potrzebowało nowych kadr, a wprowadzane do eksploatacji
samoloty nowej generacji stawiały przed tymi kadrami coraz
to wyższe wymagania. Ten fakt przyczynił się do powstania
pomysłu o szkole pilotów kształconych na wysokim poziomie.
Koncentracja przemysłu lotniczego w byłym województwie
rzeszowskim, uczelnia wyższa z kierunkiem lotniczym
(Politechnika Rzeszowska) oraz dobrze wyposażone lotnisko
komunikacyjne Jasionka przyczyniło się do lokalizacji
Ośrodka w Jasionce koło Rzeszowa.
Na mocy
Zarządzenia nr 235 z dnia 31.12.1976 Ministra Komunikacji
powołał z dniem 1.01.1976 Ośrodek Szkolenia Personelu
Lotniczego w Rzeszowie. Początkowo bazę wyjściową OSPL-u
stanowiły obiekty Aeroklubu Rzeszowskiego oraz tereny Portu
Lotniczego Rzeszów – Jasionka. Pierwszym dyrektorem OSPL
został płk pil. mgr Bronisław Janus. Już w czerwcu 1977 roku
odbyły się pierwsze loty szkolne na samolotach An-2. W
sierpniu 1981 roku odbyła się pierwsza promocja studentów
Politechniki Rzeszowskiej. Licencje zawodowe otrzymało 21
studentów.
Głównym nurtem
działalności Ośrodka było szkolenie studentów specjalizacji
pilotażowej Politechniki Rzeszowskiej do licencji pilota
samolotowego zawodowego II klasy na samolotach An-2. Od 1978
roku powstała możliwość szkolenia w lotach IFR poszerzając
ofertę Ośrodka. Rozpoczęto także szkolenia pilotów spoza
grona studentów, głównie Lotnictwa Sanitarnego i
Przedsiębiorstwa Usług Lotniczych. W 1979 OSPL rozpoczął
szkolenie na śmigłowcach Mi-2 także w tym roku wprowadzone
do szkolenia zostały nowe typy samolotów : PZL-104 „Wilga”
oraz PZL-110 „Koliber”. W 1980 roku w Ośrodku pojawiły się
pierwsze samoloty wielosilnikowe typu M-20 „Mewa” co
stworzyło możliwość szkolenia do uprawnień ME. W latach
70-tych i 80-tych dla szerokiej rzeszy chętnych do pracy
zawodowej w lotnictwie, ukończenie szkolenia w OSPL byłą
jedyną drogą do zrobienia kariery w wymarzonym zawodzie.
Po euforii lat 70-tych związanej z powstaniem szkoły
lotniczej z prawdziwego zdarzenia, lata 80-te kojarzone są z
walką o byt Ośrodka. Przełomy gospodarcze oraz brak środków
finansowych z resortu spowodowały, iż zarządzeniem nr 22 z
dnia 30 marca 1990 r. Ministerstwo Transportu i Gospodarki
Morskiej zlikwidowało Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego
w Rzeszowie...
Jednocześnie na mocy porozumienia zawartego w dniu 26 marca
1990 r. pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki
Morskiej , a Ministrem Edukacji Narodowej majątek
likwidowanego Ośrodka został przekazany Politechnice
Rzeszowskiej. Rektor PRz prof. dr hab. inż. Stanisław Kuś
zarządzeniem 2/90 powołał z dniem 1 kwietnia 1990 r. Ośrodek
Kształcenia Lotniczego (OKL) jako samodzielną,
pozawydziałową jednostkę organizacyjną.
Początek lat 90-tych to czas poszukiwań i prób znalezienia
się w nowej rzeczywistości. Powstałe w OKL konflikty na tle
różnych wizji szkoły spowodowały roszadę stanowisk i
odejście kilku wartościowych pracowników.
W 1992 r. OKL został wyposażony w symulator lotu
odzwierciedlający samolot M-20 „Mewa” co umożliwiło
obniżenie kosztów szkolenia oraz dostosowanie programów do
wymagań ICAO. Zaczęto odstępować także od drogich w
eksploatacji samolotów An-2 i PZL-104 „Wilga”. Ich miejsce
zastąpiły nowoczesne a zarazem ekonomiczne samoloty szkolno
treningowe TB-9 „Tampico” oraz TB-20 „Trinidad”. Od 1999
trwały intensywne prace nad dostosowanie trybu szkolenia do
standardów wymagań europejskich JAR.
Zakup w 2004 roku nowoczesnego symulatora klasy FNPT II MCC
umożliwił przejście Ośrodka na zintegrowany tryb szkolenia
pilotów. Zmiana ta spowodowała podniesienie ilości uprawnień
uzyskiwanych przez wyszkolonych pilotów jednocześnie
obniżając w dużym stopniu koszty szkolenia. Absolwenci PRz
specjalności Pilotaż kończąc studia otrzymywali licencje tak
zwaną ATPL frozen, która umożliwiała podjęcie pracy w
charakterze drugiego pilota w lotnictwie komunikacyjnym.
Do dnia dzisiejszego OKL jest jedynym w Polsce
certyfikowanym zgodnie z JAR-FCL ośrodkiem szkolenia
lotniczego szkolącym w systemie zintegrowanym ATPL(A).
Ośrodek
Kształcenia Lotniczego od początku istnienia posiadał silnie
rozbudowaną flotę szkoleniową. Podczas ponad 30 letniej
historii przez Ośrodek przewinęło się wiele typów statków
powietrznych takich jak: An-2, PZL-104 „Wilga”, PZL-110
„Koliber”, Mi-2, I-23 „Manager”, TB-9 „Tampico”, TB-20
„Trinidad”, M-20 „Mewa”, PA-28R-201 „Arrow”. Całkowita
liczba statków powietrznych użytkowanych przez OSPL i OKL w
latach 1977-2009 wyniosła 59.
|