Lotnisko




 

I. Informacje ogólne

Lotnisko Rzeszów EPRJ zarządzane jest przez Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Lotnisko służy głównie studentom oraz kadrze instruktorskiej do praktycznej nauki pilotażu.
Lotnisko posiada Instrukcję Operacyjną Lotniska zatwierdzoną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w dniu 21.11.2013 r.
Oświetlenie nawigacyjne zostało wpisane do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych na podstawie decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 08.04.2014 r.

Lotnisko posiada status użytku wyłącznego z przeznaczeniem do wykonywania lotów VFR w dzień i w nocy. Przeznaczone jest dla lotnictwa ogólnego (General Aviation) i zlokalizowane jest w strefie kontrolowanej (CTR) lotniska Rzeszów – Jasionka EPRZ w przestrzeni powietrznej klasy „C”.
Lotnisko Rzeszów EPRJ jest czynne cały rok, ograniczenia dotyczące dostępności lotniska publikowane są w depeszach typu NOTAM.

II. Infrastruktura lotniskowa
 

Lotnisko posiada dwie drogi startowe:

1. Droga startowa DS1 o nawierzchni utwardzonej asfalto-betonowej, posiada przekrój dwuspadowy tzw. daszkowy ułatwiający szybki odpływ wody.
Wymiary nawierzchni DS1 to 900 m x 30 m.
Droga startowa wyposażona jest w oświetlenie nawigacyjne składające się z lamp krawędziowych oraz lamp progu i końca pasa. DS1 posiada również oznakowanie poziome i pionowe.
Płyta przed hangarowa połączona jest z DS1 drogą kołowania DK-H. Wskaźnik nośności dla nawierzchni DS1, DK-H, płyty przedhangarowej - 37/F/B/W/T.

 

2. Droga startowa DS2 o nawierzchni trawiastej i wymiarach 746 m x 50 m.

Z uwagi na fakt, iż lotnisko Rzeszów EPRJ zlokalizowane jest w CTR lotniska Rzeszów Jasionka EPRZ, każdy przylot / odlot na / z lotnisko/a Rzeszów EPRJ wymaga złożenia
i akceptacji Planu Lotu (ATC FLIGHT PLAN), takiego jak dla lotniska kontrolowanego Rzeszów Jasionka EPRZ.
Każda operacja startu / lądowania wymaga zgody (zezwolenia) Służby Kontroli Ruchu Lotniczego Lotniska Rzeszów Jasionka EPRZ (Rzeszów TOWER) pracującej na częstotliwości 126.800 MHz.

Każdorazowo przy zamiarze wykonywania lotów z części lotniska Rzeszów EPRJ o nawierzchni naturalnej należy jednoznacznie zaznaczyć to w korespondencji z TWR EPRZ. W związku z powyższym należy za każdym razem używać określeń odpowiednio:
- „pas 08 trawa (grass)” lub
- „pas 26 trawa (grass)”.
Zgłoszenie „pas 08” lub „pas 26” będzie rozumiane jako odnoszące się do drogi startowej utwardzonej.

TWR RZESZÓW
nie odpowiada za technikę wykonania startu i lądowania na drodze startowej naturalnej oraz drodze startowej o nawierzchni sztucznej lotniska Rzeszów EPRJ. W lotach szkolnych w których wymagany jest nadzór instruktorski, nadzór ten dla swoich statków powietrznych zapewniają użytkownicy tych statków. W lotach nie wymagających nadzoru instruktorskiego odpowiedzialność za bezpieczeństwo wykonania tych manewrów ponoszą dowódcy statków powietrznych wykonujących te operacje.
 

Współrzędne ARP wg WGS-84 N 50°06’14.99’’
E 022°02’49.40’’
Wzniesienie (elewacja) lotniska ARP 196.00 m n.p.m. (649 ft)
Najwyższy punkt pola wzlotów 199.75 m n.p.m. (655 ft)

Współrzędne progów wg WGS-84 w przypadku drogi startowej o nawierzchni sztucznej

Próg pasa Długość geograficzna Szerokość geograficzna Wzniesienie progów [m] AMSL
08 022°02’27’’ E 50°06’15’’ N 197,99
26 022°03’12’’ E 50°06’15’’ N 196,06

III. Kontrola i monitoring infrastruktury lotniskowej

Lotnisko w dniach pracy Zarządzającego jest kontrolowane poprzez prowadzenie inspekcji nawierzchni lotniskowych w celu wykrycia uszkodzeń, zanieczyszczeń i innych zagrożeń dla ruchu. Przeprowadzane jest również sprawdzanie poprawności funkcjonowania oświetlenia nawigacyjnego wraz z pięciostopniową regulacją intensywności.

IV. Bezpieczeństwo i ochrona lotniska

Lotnisko posiada opracowany „Plan działania w sytuacjach zagrożenia lotniska Rzeszów (EPRJ)”, który określa procedury ochrony przeciwpożarowej oraz prowadzenia działań ratowniczych.
Lotnisko objęte jest „Programem Ochrony Lotniska” i systemem przepustkowym zgodnie,
z którym m.in. wydawane są odpowiednie przepustki upoważniające do poruszania się na terenie lotniska. Lotnisko objęte jest całodobową ochrona oraz elektronicznym systemem dostępu i monitoringiem telewizji przemysłowej CCTV.

V. Dostępność lotniska

Lotnisko Rzeszów EPRJ dostępne po uzyskaniu zgody zarządzającego. O zgodę należy zwrócić się minimum 24 godziny przed planowaną operacją lotniczą w dniach pracy zarządzającego. Uzyskanie zgody nie dotyczy użytkownika wpisanego do INOP tj. Aeroklubu Rzeszowskiego.

Zarządzający Lotniskiem Rzeszów EPRJ (tj. Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej) pracuje w godzinach od 7:00 do godz. 15:00 od poniedziałku do piątku
z wyłączeniem Świąt i dni wolnych ustawowo lub ustalonych przez wewnętrzne przepisy. Dni pracy za zgodą OKL PRz mogą zostać zmienione, a godziny pracy mogą zostać wydłużone ze względu na specyfikę prowadzonej działalności szkoleniowej w OKL PRz.

Kontakt w sprawie dostępności lotniska można uzyskać pod nr tel.:
+48 17 743 27 07,
+48 798 727 044,
lub drogą elektroniczną:

 
 

      

administrator  

 realizacja