Opis projektu
Działania
Kontakt
Aktualności
 


 
 
   

 

Projekt POKL.04.01.01-00-110/09
Podkarpackie Skrzydła – program rozwoju kierunku lotniczego na Politechnice Rzeszowskiej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Program realizowany przez Politechnikę Rzeszowską w ramach:
Priorytetu IV:
"Szkolnictwo wyższe i nauka",
Działanie 4.1:
"Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy",
Poddziałanie 4.1.1.:
"Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni" Programu Operacyjnego: "Kapitał Ludzki".
Czas realizacji od 01 WRZ 2009 do 31 GRU 2013


 

Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej - przeszkolenie instruktorów etatowych szkolenia ogólnego FI(A) do poziomu instruktorów szkolenia do
IR(A) oraz MEP(L)
) Programu „Podkarpackie skrzydła”

Jest to podwyższenie kwalifikacji instruktorów do poziomu umożliwiającego szkolenie studentów na najbardziej zaawansowanym etapie, jakim są loty na samolotach wielosilnikowych i wg wskazań przyrządów. Przepisy wymagają od kandydata nalotu (loty doskonalące) w ilości 200 godzin wg wskazań przyrządów w tym 30 godz. na samolotach wielosilnikowych. Nalot taki każdy instruktor musi wykonać samodzielnie (obecnie instruktorzy posiadają po ok. 50 godz. wymaganego nalotu). Po zdobyciu nalotu kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne (10 godz.) i praktyczne: po 5 godz. na samolocie i na symulatorze lotów w obecności uznanego instruktora, a następnie zdaje egzamin praktyczny na samolocie przed egzaminatorem wyznaczonym przez Władzę Lotniczą. Planuje się przeszkolenie 6 instruktorów do roku 2013.



Harmonogram realizacji

 
 
 
30.11.2013
W listopadzie 2013 zakończono kształcenie ostatniego uczestnika szkolenia podnoszącego kwalifikacje w ramach Zadania 3, tym samym zadanie to zostało zakończone. Podsumowując loty wykonane w ramach Zadania 3, załogi odwiedziły ponad 60 lotnisk. Niektóre z lotów dotarły na inny kontynent – Afryka, lotnisko Melilla (GEML). Przekroczono koło podbiegunowe, odwiedzając lotnisko Rovaniemi – Finlandia.

 
29.09.2013
Kolejny instruktor ukończył podnoszenie kwalifikacji w ramach Zadania 3 zdając państwowy egzamin na instruktora CRI oraz IRI .
 

01.08.2013
Instruktorzy Ośrodka Kształcenia Lotniczego w ramach projektu POKL i realizacji Zadania 3 POKL wykonali przelot po trasie EPRZ – LKPR – LOWI – LDSP - EPRZ (Rzeszów – Praga – Innsbruck – Split - Rzeszów). Trasa obfitowała zarówno we wspaniałe widoki (lot nad Alpami oraz wzdłuż wybrzeża Adriatyku) jak i ciekawe procedury podejścia (Innsbruck oraz Split). Ponad 10-cio godzinną trasę, zakończyła kontrola paszportowa na lotnisku EPRZ.

 

20.05.2013
W dniach 17-19.05.2013 dwóch instruktorów pilotów z Ośrodka Kształcenia Lotniczego w ramach Projektu POKL i realizacji Zadania 3 POKL odwiedziło Laponię - najbardziej na północ wysunięty region Skandynawii. W ciągu trzech dni odwiedzili lotniska w Kownie (Litwa), Helsinkach, Oulu, Turku i Rovaniemi (Finlandia), Umea (Szwecja) oraz w Gdańsku. Pierwotnie powrót do Rzeszowa planowany był na 18.05.2013, jednak burzowa pogoda w rejonie południowego Bałtyku zmusiła pilotów do pozostania w Turku przez noc i kontynuowania podróży następnego dnia. Tym nie mniej można by powiedzieć, że był to pierwszy w historii lot samolotu Politechniki Rzeszowskiej z załogą z OKL zrealizowany poza koło podbiegunowe.

 
19.05.2013
Międzynarodowa wystawa - wszystko dla lotnictwa "Air Fair" w Bydgoszczy to tradycyjnie miejsce spotkań szerokiego grona ludzi związanych z branżą. Po raz kolejny w dniach 17-18 maja na miejscu była obecna reprezentacja OKL PRz gdzie przyleciała i uczestniczyła w wystawie statycznej z samolotem Piper Seneca V. Obecność na targach była świetną okazją do promocji uczelni i kierunków lotniczych na niej wykładanych. Duże zainteresowanie zwiedzających stanowiskiem Politechniki Rzeszowskiej było okazją do odpowiedzi na wiele pytań dotyczących uczelni i studiów.

 
07.01.2013
W dniu dzisiejszym odbył się pierwszy w tym roku lot treningowy realizowany w ramach Projektu. Był to lot z Rzeszowa do Świdnika (na nowe lotnisko w Lublinie (EPLB)) i trwał 1 godzinę 31 minut.
 
31.12.2012
Przy okazji realizacji Zadania 3 "Podkarpackie skrzydła", powstała mapa poglądowa przedstawiająca miejsca, gdzie uczestnicy Projektu wykonywali loty w ramach podnoszenia swoich  kwalifikacji zawodowych.

 

31.10.2012
Kolejny instruktor zatrudniony w OKL PRz, ukończył podnoszenie swoich kwalifikacji lotniczych w ramach realizacji Zadania 3, zdając państwowy egzamin i uzyskał uprawnienia instruktora w lotach według wskazań przyrządów na samolotach wielosilnikowych. Do dnia dzisiejszego 4 instruktorów podniosło swoje kwalifikacje zawodowe dzięki uczestnictwu w Projekcie "Podkarpackie skrzydła".

 

04.10.2012
W dniu dzisiejszym następny uczestnik Zadania 3 zakończył egzaminem państwowym realizację Zadania 3 i uzyskał uprawnienia instruktora w lotach według wskazań przyrządów na samolotach wielosilnikowych.

 

20.07.2012
Kolejny instruktor OKL PRz dołączy do grona Beneficjentów Zadania 3 Projektu "Podkarpackie skrzydła" realizowanego w OKL PRz.

 
03.07.2012
W ramach lotów treningowych i zdobywania doświadczenia lotniczego w lotach IFR na samolocie wielosilnikowym odbył się lot do odległej Chorwacji. Krótki artykuł autorstwa Marka Sitka (jednego z uczestników tej wyprawy) można przeczytać tutaj.

 

12.05.2012
Instruktorzy realizujący loty doskonalące w ramach Zadania 3 odwiedzili Toruńskie Lotnicze Targi Edukacji i Pracy – AviaTor. Instruktorzy w ramach tego lotu prezentowali na targach Ośrodek Szkolenia Lotniczego, udzielali szczegółowych informacji o ofercie szkoleniowej Ośrodka oraz przedstawiali cele i zasady realizacji Projektu POKL rozdając zainteresowanym osobom foldery informacyjne o Politechnice Rzeszowskiej i Ośrodku Kształcenia Lotniczego.


 

24.02.2012
Kolejny instruktor etatowy, zatrudniony w OKL PRz, ukończył podnoszenie swoich kwalifikacji lotniczych w ramach rezlizacji Zadania 3, zdając państwowy egzamin na instruktora CRI oraz IRI.

 
18.01.2012
Po przerwie zimowej, trwającej zaledwie kilka dni, wznowiono realizację Zadania 3.

 
23.10.2011
Przedstawiamy wybrane fotografie z realizacji Zadania 3 Projektu POKL w roku 2011.

Wylot do Portoroz w dniu 22.09.2011:

Wylot do Burgas w dniu 04.10.2011:

 

Wylot do Bronholm w dniu 05.10.2011:

Wylot do Paryża w dniach 13.10 - 14.10.2011:

 
20.10.2011
Realizacja Projektu nabrała tempa. Instruktorzy zaangażowani w loty treningowe, po zakończeniu szkoleń studentów (zrealizowaniu założonego dla nich Programu Szkolenia) mogą bardziej skupić się na lotach treningowych w ramach niniejszego Projektu. Do dzisiaj wykonano 248 lotów w czasie 245 godzin. Więc do zakończenia planu na rok bieżący pozostało 55 godzin lotu.
 
30.09.2011
Do dnia dzisiejszego wykonano w ramach Projektu 200 lotów w czasie 185 godzin z 300 godzin zaplanowanych na rok 2011. Instruktorzy w ramach zdobywania doświadczenia wykonują loty w Polskiej przestrzeni powietrznej na lotniska: EPGD, EPWA, EPWR, EPPO oraz loty do krajów ościennych między innymi na lotniska: LZZI, LKPR, LOWW, LJPZ.
 

30.06.2011
Do dnia dzisiejszego beneficjenci wykonali 103 godziny lotu w powietrzu podczas realizacji Projektu. Loty odbywają się głównie w Polskiej przestrzeni powietrznej. Instruktorzy biorący udział w Projekcie, oprócz wyznaczonych lotów treningowych szkolą również studentów Politechniki Rzeszowskiej, więc realizacja Projektu nie idzie "pełną parą".

 
15.03.2011
Wyznaczono kolejne osoby do realizacji Programu, to jest zdobywania nalotu celem otrzymania uprawnień instruktora do szkolenia wg wskazań przyrządów (IRI) na samolotach wielosilnikowych tłokowych lądowych CRI(SPA)M.
Na rok 2011 przewiduje się wykonanie 300 godzin lotów treningowych i wyszkolenie co najmniej dwóch instruktorów do wyżej wymienionych uprawnień.
 
07.03.2011
Zakończono loty przewidziane na rok 2010, a tym samym jeden z Instruktorów OKL zaliczył dzisiaj z wynikiem pozytywnym egzamin praktyczny LKE celem rozszerzenia swoich uprawnień instruktora do szkolenia wg wskazań przyrządów (IRI) na samolotach wielosilnikowych tłokowych lądowych CRI(SPA)M.
 
05.02.2011
Wznowiono realizację Zadania 3. Wznowiono loty doskonalące dla instruktorów OKL, które były zaplanowane na rok 2010.
 
30.12.2010
W dniu dzisiejszym podsumowano realizację Zadania 3. W roku 2010 beneficjentami Projektu było 5 instruktorów OKL. wykonano 139 godzin lotu na potrzeby Projektu. Brakującą liczbę (do 150 godzin) wykonamy w przyszłym roku, gdy tylko warunki pogodowe na to pozwolą.
 
30.11.2010
Został zakończony kurs teoretyczny na Instruktora na samoloty wielosilnikowe z załogą jednoosobową CRI(SPA)M oraz kurs teoretyczny na Instruktora do lotów wg  wskazań przyrządów IRI realizowany w ramach Zadania 3. Kurs ukończyło 5 instruktorów.
 
29.11.2010
Został zakończony kurs teoretyczny na Instruktora do lotów wg wskazań przyrządów IRI(A) realizowany w ramach Zadania 3.
 
20.11.2010
W dniu dzisiejszym rozpoczęliśmy kursy teoretyczne przewidziane do zrealizowania w ramach Zadania 3 POKL. Zostały rozpoczęte szkolenia teoretyczne na uprawnienia: Instruktora na samoloty wielosilnikowe z załogą jednoosobową CRI(SPA)M oraz Instruktora do lotów wg wskazań przyrządów IRI(A)
 
15.11.2010
Trwa realizacja Zadania 3 Projektu POKL. W dniu dzisiejszym Beneficjenci projektu (a więc kadra instruktorska OKL) przekroczyła 100 godzin lotu ze 150 godzin zaplanowanych na ten rok.
 
23.08.2010
Przedstawiamy kilka wybranych fotografii z realizacji Zadania 3 Projektu POKL.

 
28.06.2010
Pierwszy z wyznaczonych instruktorów rozpoczął loty na samolocie wielosilnikowym typu PZL M-20 Mewa.
 
01.06.2010
Uaktualniono listę instruktorów przewidzianych do szkolenia w ramach realizacji Zadania 3 Programu "Podkarpackie skrzydła".
 
01.04.2010
Wyznaczono grupę instruktorów przewidzianych do szkolenia w ramach realizacji Zadania 3 Programu "Podkarpackie skrzydła".
 
 
 

        

administrator

 realizacja