PZL–110
"Koliber"
Samolot szkolno-treningowy, jest polską odmianą
licencyjną francuskiego samolotu Socata Rallye
powstałego w 1959 r., a produkowanego od 1961 r. W 1976
r. PZL Warszawa - Okęcie zakupiły licencję odmiany
Rallye 100ST. Samolot został zmodyfikowany przez
zamontowanie silnika PZL-Franklin. Oznaczenie zmieniono
na PZL-110 Koliber. Do końca 1987 r. zbudowano serię 36
egzemplarzy, które są używane głównie przez OKL PRz oraz
Aerokluby.
Konstrukcja
Czteromiejscowy samolot metalowy, jednosilnikowy
dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe z przednim kółkiem
niesterowanym. Usterzenie klasyczne z wyważeniami
rogowymi. W samolocie zastosowano lotki szczelinowe,
klapy Fowlera i sloty. Jednostka napędowa to
czterocylindrowy silnik tłokowy PZL FRANKLIN 4A-235B 31
w układzie boxer, o mocy 116 KM. Ciąg wytwarzany jest
przez dwułopatowe śmigło o stałym skoku.
Szkolenie w OKL PRz
Samolot PZL-110 Koliber wykorzystywany na zadania: Z1/V
Osiągi
Masa własna samolotu 547 kg, max. masa startowa 749 kg.
Prędkość przelotowa 135 km/h
Prędkość max. dopuszczalna 250 km/h
Zasięg 605 km 3h50’lotu
Dopuszczony do lotów VFR dzień
Wyposażony w radiostację RS6102, ADF
Dane
operacyjne
Uwaga, najaktualniejsze dane potrzebne do obliczeń
znajdują się w dokumentacji samolotu.
Lp |
Znaki |
Basic Empty Mass |
Center of
Gravity |
Uwagi |
1 |
SP-TKA |
549 kg |
0,2109 m |
|
2 |
SP-TKK |
553 kg |
0,2191 m |
|
|