Samolot PZL - 110 Koliber


 

PZL–110 "Koliber"

Samolot szkolno-treningowy, jest polską odmianą licencyjną francuskiego samolotu Socata Rallye powstałego w 1959 r., a produkowanego od 1961 r. W 1976 r. PZL Warszawa - Okęcie zakupiły licencję odmiany Rallye 100ST. Samolot został zmodyfikowany przez zamontowanie silnika PZL-Franklin. Oznaczenie zmieniono na PZL-110 Koliber. Do końca 1987 r. zbudowano serię 36 egzemplarzy, które są używane głównie przez OKL PRz oraz Aerokluby.

Konstrukcja
Czteromiejscowy samolot metalowy, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe z przednim kółkiem niesterowanym. Usterzenie klasyczne z wyważeniami rogowymi. W samolocie zastosowano lotki szczelinowe, klapy Fowlera i sloty. Jednostka napędowa to czterocylindrowy silnik tłokowy PZL FRANKLIN 4A-235B 31 w układzie boxer, o mocy 116 KM. Ciąg wytwarzany jest przez dwułopatowe śmigło o stałym skoku.

Szkolenie w OKL PRz
Samolot PZL-110 Koliber wykorzystywany na zadania: Z1/V

Osiągi
Masa własna samolotu 547 kg, max. masa startowa 749 kg.
Prędkość przelotowa 135 km/h
Prędkość max. dopuszczalna 250 km/h
Zasięg 605 km 3h50’lotu
Dopuszczony do lotów VFR dzień
Wyposażony w radiostację RS6102, ADF

Dane operacyjne
Uwaga, najaktualniejsze dane potrzebne do obliczeń znajdują się w dokumentacji samolotu.
 
Lp Znaki Basic Empty Mass Center of Gravity Uwagi
1 SP-TKA 549 kg 0,2109 m  
2 SP-TKK 553 kg 0,2191 m  

 


| PZL-110 | TB-9 | XL-2 | PA-28 | PA-34 | Z-242L | M-20 | FNPT |



 
     

 
administrator  

 realizacja