Socata
TB-9 "Tampico"
Socata po
udanej serii Rallye rozpoczęła produkcję modeli TB.
Pierwsze projekty ujrzały światło dzienne pod koniec lat
’70 ubiegłego wieku. W grudniu 1980 roku miały miejsce
certyfikacja pierwszych samolotów serii TB. Pierwsi
właściciele mogli cieszyć się swoimi samolotami już w
marcu 1981 roku. W 2000 roku cała linia TB przeszła
modyfikację kadłuba i skrzydeł (GT- Generation Two).
Samoloty stały się przestronniejsze i poprawiły się ich
charakterystyki aerodynamiczne.
Konstrukcja
Czteromiejscowy samolot metalowy, jednosilnikowy
dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe z przednim kółkiem
sterowanym. Usterzenie w układzie klasycznym, płytowe. W
samolocie zastosowano lotki szczelinowe i klapy Fowlera.
Jednostka napędowa to silnik tłokowy, czterocylindrowy
Lycoming O-320-D2A w układzie boxer, o mocy 160 KM. Ciąg
wytwarzany jest przez dwułopatowe śmigło o stałym skoku.
Szkolenie w OKL PRz
Samolot TB-9 Tampico wykorzystywany na zadania: Z1 / I,
III, IV, V
Osiągi:
Masa własna samolotu 647 kg, max. masa startowa 1060 kg
Prędkość przelotowa 90 kts
Prędkość max. dopuszczalna 165 kts
Zasięg 634 NM (1020 km) 6h05’lotu
Dopuszczony do lotów VFR dzień i VFR noc
Wyposażony w ADF, VOR/ILS, DME, Transponder mod C
W OKL
posiadamy latające 6 egz. samolotu TB9: SP-TUK, SP-TUL,
SP-TUM, SP-TUN, SP-TUO, SP-TUP.
|