Liberty
Aerospace XL-2
Liberty
Aerospace wyprodukowało samolot XL-2 miedzy innymi na
potrzeby szkolenia. Niskie koszty eksploatacji to duża
zaleta tego samolotu. Samolot został certyfikowany w
2004 roku i do tej pory wyprodukowano około 140
egzemplarzy. Kadłub wykonany jest z kompozytu co
znacznie wpływa na osiągi samolotu.
Konstrukcja
Dwumiejscowy samolot konstrukcji hybrydowej,
jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe z
przednim kółkiem niesterowanym. Usterzenie w układzie
klasycznym. W samolocie zastosowano lotki szczelinowe i
klapy Fowlera. Jednostka napędowa to silnik tłokowy,
czterocylindrowy Continental IOF-240-B5B sterowany
systemem FADEC, w układzie boxer, o mocy 125 KM. Ciąg
wytwarzany jest przez dwułopatowe śmigło drewniane o
stałym skoku.
Szkolenie w OKL PRz
Samolot Liberty XL-2 wykorzystywany na zadania: Z1/VII i
Z1/X
Osiągi
Masa własna samolotu 529 kg, max. masa startowa 794 kg
Prędkość przelotowa 110 kts
Prędkość max. dopuszczalna 157 kts
Zasięg 500NM (926km) 4h25’ lotu
Wyposażony w 2xGNS430W, Transponder S, AP, FADEC
Dopuszczony do lotów IFR oraz VFR dzień i noc
W OKL
posiadamy latające 5 egz. samolotu XL2: SP-TZA, SP-TZB,
SP-TZC, SP-TZD, SP-TZE.
|